söndag 1 juni 2008

folktandvården

jag fick ett brev från folktandvården. en kallelse om att jag har en inbokad tid för ett tandläkarbesök. infinner jag mig inte eller om jag inte avbokar tiden blir jag debiterad för uteblivet besök. skulle jag sen inte betala räkningen så blir det ett inkassoföretag som tar hand om saken. detta får mig inte helt långsökt att tänka på organiserade kriminella gäng. som även de kan få för sig att gemene man ska betala för en tjänst han aldrig bett om. där behöver de dock inte kontakta något inkassoföretag.
det är ett fint försäljningskoncept. men frågan som ställs i mitt huvud är ju självklar, är tandläkare likbördigt jämförbara med hells angels eller bandidos, eller dyligt liknande? i så fall, tur att vi har privatiserat den verksamheten, för kan vi stå för sådant i ett demokratiskt land?

Inga kommentarer: