tisdag 2 september 2008

hej jag heter adam.

nu har två typiskt bra människor dött. inte för att jag alls vill mäta två olika människor värde men man skulle nog kunna säga att de här två människorna har fyllt ganska olika funktioner och uppskattats av två helt olika sorters människor. men en sak förenar de båda, och det är jag! vår kära Don LaFontaine alias The King of Movie Trailers, Mr. Voice, Thunder Throat avled igår 68 år gammal, och jag kan inte annat än att fasa inför hur det kommer vara att se alla kommande actionrulle trailers i framtiden. jag tror inte att det kommer finnas nån som kan leva upp till mina förväntingar. möjligtvis kan han ju ersättas av diverse härmapor som tillexempel pablo francisco (stavas det så?) men det kommer aldrig kunna kännas äkta. det är min spontana känsla iaf. man nummer två som numera inte finns med oss i denna värld är Arne Domnérus. svensk jazzmusiker, jag lyssnar visserligen väldigt lite på jazz, vilket gör att filmtrailerröstens bortfälle nog kommer påverka mitt vardagliga liv mer än arnes kommer göra. men jag vill ändå uppmärksamma han död så det inta bara går obemärkt förbi. nästan alla har hört honom iaf. det är arne som gjorde musiken till karl bertil jonssons julafton. och jag tror även, har dock inget verifierat, att han skrivit musik till flera astrid lingren filmer/serier. jag är rädd för att vår svenska jazz scene kommer försvinna med tanke på att det inte alls var länge sen Esbjörn Svensson dog heller. jag efterlyser nya jazzstjärnor tack!

en annan sak som tagit del av mitt liv idag är att de på nyheterna idag har berättat om att under de senaste 2 åren har etablerats 17 nya nazistiska grupper i sverige. de är utspridda i nästan hela landet, bara två län har lyckats undkomma, gotland och var det jämtland tro? jag fattar inte hur det går till. sverigedemokraterna har möjlighet att komma in i rikstan vid nästa val ffs!! det är ju helt skandalöst! jag har nån, om än väldigt blåögd och puckad, tanke om att de som rösta på sverigedemokraterna bara är antingen lågutbildade småkillar som snart växer upp, eller uråldriga 40-talister som ändå snart kommer dö. inget allvarligt hot alltså. men nu när NAZIgrupper förökar sig blir jag riktigt skrämd faktiskt, för det är ju inte ens politik vi snackar om då. det är ju ren och skär ondska. när gick det så snett. de som är med i de här grupperna är i min ålder eller yngre. jag trodde verkligen på riktigt, att den utbredda främlingsfientligheten i sverige faktiskt var nått som skulle dö ut. survival of the fittest. en självutplåning skulle sakta men säkert ske. iom generationsbyten framför allt. snälla någon säg att jag inte har trott fel!!??

sen för att lite fortsätta på samma bana tänkte jag bara ta lite snabbt. idag har det kommit ut en bok, Svenska koncentrationsläger i Tredje rikets skugga av niclas sennerteg (+nån mer) och diskutionen som gått på sveriges radio har alltså varit, "Hur neutrala var sverige egentligen under andra vrldskriget?" det är jätteviktigt att sån här information kommer ut! men i frågan om hur neutrala vi var, så vet vi väl för farao redan svaret? våra järnvägar användes för att frakta både tyskar och vapen genom vårt land. om jag inte missminner mig helt tror jag nog även att vi försåg soldaterna med förnödenheter, och möjligtvis även vapen...? varför lyssnade jag inte bättre på historialektionerna, eller gjorde jag det, jag börjar kanske bara bli gammal.

nu ska jag kolla på film och slappna av i min hjärna. god natt mina käraste! oh, föresten, cykelmongo är FÖRSVUNNEN!

Inga kommentarer: